Zoeken
  • Geraldine

Hoe motiveer ik mezelf na lange tijd van stilzitten?


Voor deze post is er zowaar een gast-blogster voor ons in de pen geklommen; niemand minder dan Geraldine Slabbekoorn! Schrijfster van blog "Pumps op Pluche", moeder van 3, juridisch adviseur, mediator, enthousiast Fitfanaat én sinds kort ook coach bij onze club!


Aan haar leggen we het volgende dilemma voor:


"Hoe motiveer ik mezelf na een lange tijd te hebben stilgezeten?" Deze vraag kreeg ik van de Fitfanaat, met de vraag of ik hierover wilde nadenken. Nou, nadenken over iets, dat lukt me wel. Eindeloos kan ik mijmeren, dromen, dingen van alle kanten bekijken en bij tijd en wijle tot vervelens toe. Een hoofd zonder gedachten, dat is echter andere koek. Wat mij op zo’n moment helpt is 45 minuten sporten bij de Fitfanaat; een squat, een sprintje en een kettlebell swing helpen me om mijn gedachten op pauze te zetten. Als ik dan voldaan onder de douche uitkom, merk ik dat ik weer fris aan het werk kan, een ei kan leggen over een keuze die ik moet maken of gewoonweg even tevreden kan zijn.


De achtergrond van de vraag is waarschijnlijk dat als je al lange tijd geen sprintjes hebt

getrokken of squats (wat zíjn dat eigenlijk?) hebt gedaan, je in de hoofd allerlei belemmeringen

oproept om vooral “Niet. Te. Gaan. Sporten!!” Deze herken ik zeker wel. Ik zal er een paar noemen:

  • Ik heb er geen tijd voor.

  • Ik voel me niet thuis onder fitties.

  • Ik houd het niet vol.

  • Ik schaam me voor mijn lijf/ slechte prestaties.

  • Oeps, weer een maand voorbij. O, en nog één.

  • Ik kan het niet.

  • Ik weet niet waar het is.

  • Ik weet niet hoe ik me moet aanmelden.

  • Ik ken niemand.

  • Ze zijn vast allemaal stom/onaardig.

  • Ik denk dat ze míj allemaal stom/ onaardig vinden.

  • Ik wil het niet.

  • Waarom zou ik iets doen wat ik niet wil.

  • En bovendien: bewegen kan ik zelf, daar heb ik niemand voor nodig.

  • En bovendien: waarom zou ik geld betalen voor iets wat ik zelf kan doen?

Vooral die laatste vlieger ging bij mij op. In mijn gedachten (die mij dus veel tijd kosten)

speelde dat ik vooral vond dat ik het zelf moest doen en geen hulp nodig had. Pas op het moment dat ik toegaf dat mijn gezondheid op nummer één komt, bewegen hierbij van groot belang is én ik een stok achter de deur moet hebben om ook echt te gaan, kwam ik ook daadwerkelijk in beweging.

Deze stok is voor mij een afspraak met iemand anders. Want, zo schrijven mijn gedachten

voor, iemand anders wil ik niet teleurstellen. Dus afspraak = afspraak. Op het moment dat ik dit

schrijf, voelt het nog steeds best suf dat ik een ander nodig heb om te komen tot een sportieve

inspanning. En toch is het zo. En voor mij werkt het. Het gegeven dat ik mezelf inschrijf voor een les,voelt alsof er geen weg terug is. Ik ga gewoon als de klok zegt dat het tijd is, zin of geen zin.

En nu hoor ik je denken: "Ja, ja. Lekker verhaal. Dit gaat voor mij niet op." En dat zal vast zo zijn,

want iedereen werkt anders. En ik zal ook eerlijk zijn: Het door mijn gewenste sixpack/ platte buik

lijkt na alle jaren moedige inspanning nog steeds onbereikbaar. Wat ik wel kan melden is dat ik

mezelf veel beter voel. Zowel fysiek als mentaal. Ik ben sterker, vrolijker, productiever en

ondernemender. En de ervaring leert dat een les van 30 of 45 minuten ook best heel snel afgelopen is en dat als het een keer niet lukt ik heel goed kan smokkelen. En tot slot, als je even niet in bent voor sprintjes er ook lessen zijn die minder heftig zijn.


Dus op de vraag hoe ik mezelf motiveer na een lange tijd te hebben stilgezeten is dus voor mij de

vraag wat ik nodig heb om me goed te voelen. En dat is voor mij; niet stilzitten maar in beweging

komen. En op de vraag hoe ik dat doe, is dat ik hiervoor een afspraak maak met de leukste sportclub uit de regio: De Fitfanaat!


Durf jij de stap te zetten om een proefles te boeken? Wees welkom! Stuur een e-mail naar: klantenservice@defitfanaat.nl.


77 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven