Zoeken
  • Mariska

Hoe ik mijn natuurlijke cyclus omarm

Vrij snel na mijn eerste menstruatie werd er gesproken over de pil: dat is veilig, maakt je menstruatie regelmatig en dat deed immers toch iedereen? Ik kan mij geen vriendinnetje herinneren die destijds niet de pil slikte, het hoorde nu eenmaal bij het opgroeien van een meisje naar een vrouw.

Na het ondervinden van zware stemmingswisselingen rond mijn menstruatie adviseerde de huisarts zelfs om de pil "door te slikken", oftewel; geen stopweek en dus geen menstruatie meer. Lekker makkelijk!


Naarmate ik ouder werd kreeg ik behoefte aan minder hormonen in mijn lijf en stapte ik over op de Nuvaring. Inmiddels zat ik al zeker 15 jaar aan anticonceptie en had ik geen idee wat mijn natuurlijke cyclus eigenlijk was. En juist dát maakte mij nieuwsgierig..


Ik begon research te doen naar natuurlijke anticonceptie en de cyclus van een vrouw. Deze informatie bracht mij in twee duidelijke hoeken terecht: Die van vrouwen die zwanger wilden worden òf spirituele hippies die rituelen deden met hun opgevangen bloed - not really my cup of tea, haha! Maar toch probeerde ik mij open te stellen en mee te pikken wat ik wél relevant vond, en raakte ik enthousiast genoeg om te stoppen met anticonceptie. Gewoon om te ervaren hoe mijn lijf is in haar puurste vorm.


Ik startte met het bijhouden van een kalender (ik gebruik de app "Flow", al kan je voor private data beter voor de app "Clue" kiezen). De eerste maanden waren even doorzetten: onregelmatige en hevige menstruaties, extreme PMS klachten en hormonale acné alsof ik weer 16 jaar oud was! Dit laatste is trouwens verholpen door behandelingen bij mijn huidtherapeut, mijn Hannah schoonheidsspecialiste en gewoonweg geduld hebben.


Ik vond het wonderbaarlijk om te zien hoe na een tijdje mijn lichaam zich herstelde van jarenlang hormonen slikken, langzaamaan werd mijn cyclus steeds regelmatiger. Daarbij kwam trouwens ook een mooie en rustige huid, eigenlijk mooier dan ik ooit heb gehad. Maar bovenal voelde het gewoon fijn om je lichaam op eigen kracht te laten functioneren, om te kunnen vertrouwen op je eigen aanmaak van hormonen.


Een mooie beeldspraak die ik (in de hippie-hoek) vond en waar ik nog steeds veel uit haal is je cyclus te gaan zien als de seizoenen: Rond je ovulatie zit je innerlijk in de zomer. Je zit in je flow, energie, plezier, creativiteit en sensualiteit. Dat glijdt langzaam via de herfst af richting je innerlijke winter, waar je misschien behoefte voelt aan terugtrekken, reflecteren, dagdromen, stilte en vooral rust.

Dit betekent niet dat ik alleen plezier uit mijn innerlijke zomer haal; ook mijn winter brengt mij veel moois: Het is een fijne tijd om veel te schrijven in mijn dagboek en te reflecteren. Het brengt me dichter bij mezelf. Het dwingt me rustig aan te doen. En daar waar ik eerst vond dat ik "overdreven emotioneel reageer" rond de menstruatie, probeer ik het nu te zien alsof mijn filter weg is en alles even aan de oppervlakte ligt. Juist een mooie tijd om die emoties te onderzoeken; waar komen ze vandaan en wat speelt er diep van binnen? Ik neem ze serieus en maak er ruimte voor, in plaats van ze weg te drukken.


Voor mij staat het omarmen van de seizoenen binnen mijn cyclus voor acceptatie van wat is: ik probeer mee te deinen op de golven en toe te geven aan wat mijn lijf nodig heeft. Het accepteren ipv verzetten tegen mijn PMS klachten máákt dat ze minder worden. Ook houd ik zoveel mogelijk rekening met mijn afspraken (geen wilde feestjes of grote evenementen rond mijn menstruatie) en gun ik mezelf ook meer slaap rond mijn winter.


Tevens probeer ik ook mijn type sport aan te passen op mijn cyclus en een evenwicht te vinden tussen inspanning en ontspanning. Een voorbeeld hiervan kan zijn:

  • Winter - rustig wandelen & stretching

  • Lente - dansen & fietsen

  • Zomer - bootcamp & hardlopen

  • Herfst - yoga & hiken

Dat vind ik dus ook zo fijn aan de Fitfanaat: Dat we activiteiten bieden voor iedere gemoedstoestand. Ook moedig ik steeds meer mijn vrouwelijke Personal Trainings-klanten aan om te benoemen wanneer ze rustiger aan willen doen vanwege hun cyclus; dan pas ik met liefde de training voor ze aan. Ik vind dat vrouwen veel meer rekening mogen houden met wat het lijf van ze vraagt; in plaats van alleen maar dingen te vragen van hun lijf. Maak contact met wat je nodig hebt, leer te accepteren en profiteer van de golven!


Liefs,


Mariska







170 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven